Nyheter

Super Bowl – all ’bout the money

Super Bowl är idrottsvärldens största cirkus. Matchen engagerar hundratals miljoner. Vi har alla hört om priserna för reklamplats. Dags för en titt på ekonomin runt Super Bowl.

Allt handlar om pengar. Som fans älskar vi att prata om sportens mjuka värden. Vi vill se spelare som bara strävar efter att bli bäst, som älskar sitt lag och sina medspelare och som bryr sig mer om det avtryck han lämnar efter sig än hur många nollor det är på kontoutdraget. Alla de fina sakerna vi nämnde finns ofta där. Ingen spelare tar sig till NFL och en framångsrik karriär utan en inre glöd. Men i första hand handlar professionell idrott om framgång och pengar.

Under veckan runt Super Bowl tar sponsorer, show, reklam och pengar en ännu större plats än vanligt.

SB-pris_graf3

Den stora finalen i New Jersey kommer att bli ett spektakel. Värdstaden stannar upp och håller andan de skälvande dagarna innan avspark. Hundratals miljoner rattar in matchen på TV och tusentals beger sig ut på gatan eller till puben.

Ett lyckligt litet gäng på drygt 80,000 lyckas till och med få tag i en biljett och kommer att ha äran att frysa arslet av sig på MetLife Stadium. Allt för några timmar av historia. NFL Supporter gör en neddykning i ekonomin kring Super Bowl. Låt dollarna rulla.

Biljettpriset stiger

Den senaste veckan har det kommit rapporter om att priset på en biljett till årets Super Bowl har sjunkit på svarta marknaden. Vädret är en faktor. Men samma sak hände förra året.

I grafen till höger kan vi se prisutvecklingen över de senaste 50 åren. Den visar pris på de dyraste ”vanliga” biljetterna direkt från försäljaren.

Egentligen är snittpriset för en biljett åtminstone det dubbla, när den svarta marknaden fått tag i de flesta biljetterna och säljer dem vidare. Om du vill kan du få nöjet att betala upp till 100,000 kronor för en biljett.

De höga priserna är en av anledningarna till att så få riktiga fans får möjlighet att gå på matchen. Åtminstone inte de som inte har tusenlappar gömda i madrassen.

Cirka 25 procent av alla platser hamnar hos sponsorer och partners till NFL. De två finallagen får dela på en dryg tredjedel av stolarna. Resten av lagen i NFL får en liten del var, varav de flesta säljs till lojala fans av det egna laget, och dessa hamnar ofta på svarta marknaden.

Det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna för ”vanligt folk”.

TV och reklam

Super Bowl kommer att sändas i 180 länder. Kina, Brasilien, Danmark och Ungern är bara några av de som har egen media på plats. Trettio sekunders reklam kostar intresserade företag närmare 30 miljoner kronor, en miljon per sekund, alltså. Trots priset är det aldrig några problem att sälja ut. Svenska H&M är ett av de företag som köpt upp 30 sekunder i år. David Beckham ska visa upp lite kallingar, sägs det.

Sedan är Super Bowl så klart en möjlighet att göra reklam för de egna programmen. För de stora distributörerna, FOX, CBS och NBC, är rättgheterna en guldgruva. NFL brukar tala om en miljard tittare. Det är inte en sanningsenlig siffra. Den verkliga mängden tittare ligger snarare mellan 150 och 200 miljoner. Men det är inte fy skam det heller. Den stora majoriteten av dessa är amerikaner.

Konsekvenser för den lokala ekonomin

De ekonomiska skälen att anordna en Super Bowl i den egna staden är en het fråga. I New York/New Jersey har den kanske diskuterats mer än på tidigare platser. Det beror så klart på att det New York knappast behöver NFL för att dra turister eller få uppmärksamhet. Även fast ligan sprider siffror som skulle betyda att staden tjänar några miljarder på att agera värd i en vecka är det rätt tveksamt.

Det mesta tyder ändå på att den lokala ekonomin kanske kan få sig en liten spark i rumpan och några hundra miljoner i intäkter. Men mer än så är det nog inte. Fotbollsfans, företag och media kommer så klart att bo, äta, dricka och shoppa upp en hel del dollar. Men mycket av detta kommer att gå till att täcka utgifterna kring evenmanget.

Men en fest är en fest, och det räcker ibland.

Smått och gott

Det räcker inte att bara köpa biljetter och dyka upp till matchen. Vill du parkera bilen vid arenan får du hosta upp dryga tusenlappen för en plats. Samtidigt väntar staden att nära en halv miljon fans kommer att spatsera längs Broadway på matchdagen. Till 2015 har NFL Supporter bestämt sig för att hyra en svit för 30 personer, det väntas belasta den obefintliga budgeten med ungefär 2 miljoner kronor.

Här kommer en annan intressant siffra för er. Särskilt i det här sammanhanget. I årets Super Bowl kommer Bruno Mars att uppträda med Red Hot Chili Peppers, förra året var det Beyonce och året innan Madonna. Vad tror ni att de tar för arvode för en så konsert? Ingenting. Artisterna som uppträder under halvtidsshowen får nämligen inte betalt.

Man måste ju ha snacks när det är dags för match, eller hur? I USA beräknas tittarna handla sådana för drygt 7-8 miljarder kronor. Chips är favoriten.

Super Bowl är en stor show och i USA gillar man att göra saker ordentligt. Det är bara att luta sig tillbaka i soffan och njuta av underhållningen och galenskapen som pågår hela veckan.


Nyheter

To Top