Viasat, TV10 och kanalchefen Per Tellander tror att NFL kan bli mycket större i Sverige. Nu kan NFL Supporter avslöja koncernens planer på att utveckla sändningarna. Ge oss dina förslag!
Per Tellander är chef för Viasats betalkanaler i Norden. Han tror att NFL kan ta plats i svenskarnas hjärtan. Nu flaggar han för en satsning på sporten från Viasat och dess partners. I dag meddelade koncernen att ett nytt avtal är i hamn gällande sändningsrättigheterna för NFL. Ett avtal som sträcker sig fem år framåt.
Hej Per. Varför fortsätta att sända NFL i Sverige?
– Det är en del av MTGs tradition. Vi har sänt NFL så länge som jag kan minnas. Men vi har egentligen inte gjort så mycket av de här rättigheterna. Nu funderar vi på vad vi kan göra för att bygga sporten i Sverige och verkligen göra det här på riktigt.
Hur menar du då?
– Vi vet ju att sporten har potential. Den har ju allt: spänningen, tuffheten och de coola karaktärerna. Det finns en skara som ser våra sändningar varje söndag (ca 20 000 personer) och vi ser att det ökar. Men det skulle kunna vara det dubbla och öka mycket fortare.
Vilka är de här planerna som ni har?
– Det vet vi inte riktigt än utan det är något vi ska diskutera. Men vi är många här som tycker att det är en fantastisk sport. Det skulle kunna innebära att vi gör något mer av studion eller att vi har svenska kommentatorer på någon match. Det kan också betyda att vi gör reportage på plats eller något liknande.
Hur ska man öka intresset för sporten i Sverige?
– Det handlar om att nå ut till gemene man. Vi vet att de flesta som börjar att titta på sporten tycker att den är kul men man måste marknadsföra sporten bredare. Dessutom är det viktigt att folk som ni, som skriver om sporten på svenska, fortsätter att göra det.
Per Tellander ger också en liten ledtråd till var den nyvunna inspirationen kan ha kommit ifrån. Han var nämligen på plats i Indianapolis för Super Bowl XLVI.
Hur tycker DU att NFL-sändningarna kan utvecklas? Kom med förslag!