Super Bowl är inte bara finalernas final inom idrotten. Det är även reklammakarnas våta dröm. En galen värld där budgeten är oändlig och prislappen på 30 sekunder går på blygsamma 45-50 miljoner.
Man skulle enkelt kunna säga att Super Bowl är finalmatchen i NFL. Men det vore egentligen att förringa hela tillställningen. För det första är det inte något som bara pågår under 4×15 minuter på söndagskvällen, utan Super Bowl är en flerdagarsfestival som i år styrt skutan till Houston i Texas. Här bjuds de på allehanda jippon, presskonferenser, galor m.m. Det finns helt enkelt något för alla intressen. Allt signerat NFL och deras sponsorer.
Reklammakarna brukar ha det extra hektiskt under Super Bowl. Detta eftersom matchen har blivit den heliga gralen vad gäller reklamfilm. Alla bolag vill självfallet visa sina senaste produkter under matchen, men prislappen är hög och hindrar säkerligen en del från att delta. I år går en 30 sekunders reklamfilm på nätta ca. 5.000.000-5.500.000$, vilket självfallet är en rekordsiffra. När allting började 1967 kostade samma reklamutrymme ”bara” 42.000$ 1. Förr var det kutym att reklamfilmerna hemlighölls ända fram till matchen. Så är det inte idag. Med den höga prislappen ställs självfallet även högre och högre krav på att bolagen skall ”räkna hem” investeringen, vilket gör att filmerna finns tillgängliga på hemsidor m.m. redan någon vecka innan matchen. Filmen kombineras dessutom oftast med en kampanj på plats i Super Bowl-staden. Allt för att få ut så mycket som möjligt av de investerade pengarna.
Bland fjolårets mest minnesvärda reklamfilmer hittar vi bl.a. Amazons reklamfilm för sin elektroniska hjälpreda ”Amazon Echo/Alexa”. En film som exemplifierar bra hur en Super Bowl-reklam tenderar att se ut. Mycket humor och många kändisar. Ju fler desto bättre.
Samma upplägg kommer vi garanterat få se flertalet gånger även i år. Exempelvis har Buicks reklamfilm med Cam Newton och fotomodellen Miranda Kerr, redan börjat spridas vitalt. En av årets vinnare, kanske?
Ett fåtal bolag går dock den svåra vägen och försöker skapa mer seriösa och vackra filmer. Under fjolåret var Audi vinnaren i den här kategorin med sin smått fantastiska film ”The Commander”. Den sentimentala tonen i filmen förstärktes ytterligare av att, den då, nyss avlidne David Bowies ”Starman” som ackompanjerade bilderna.
I år kommer vi bland annat få se ett nytt försök i den här kategorin av ett lite udda bolag. Budweiser, som gjort sig kända för att göra väldigt roliga reklamfilmer, har bestämt sig för att göra ett lite mer seriöst bidrag i år. Filmen bär namnet ”Born the hard way” och anspelar på att ett av USAs starkaste varumärken är uppbyggt utav invandrare. Filmen avslutas dessutom med att bolagsnamnet Anheuser-Busch, istället för Budweiser, täcker rutan. Ett kraftfullt ställningstagande gentemot Donald Trumps lagar kring immigrationslagar, som redan vållat uppståndelse på nätet. Sarah Palin gick snabbt ut på nätet och fördömde filmen, och flertalet amerikaner menade att det nu var dags att bojkotta bolaget. Huruvida så blir fallet låter jag vara osagt, men jag skulle inte bli förvånad om fler bolag kommer nyttja Super Bowl som plattform för att ge sig på presidentens politik.
Vill du botanisera ytterligare bland Super Bowls reklamfilmer kan du titta förbi sidan SuperBowlcommercials.co. Där hittar du många av årets bidrag. Varför inte köra ett collage av de allra bästa filmerna som en uppladdning på Super Bowl-festen?
p.s. Notera att att de gäller att se de amerikanska sändningarna för att kunna få ta del av dessa reklamfilmer. Det är således värt besväret att skaffa ett Gamepass till helgen. En vecka så här sent på säsongen går på ca 230 kr.