Nyheter

Madden 13 – Allt du vill veta

NFL Supporter ska oväntat bege sig till spelens värld en stund. Vi tittar på nya Madden 13 som kommer i sommar. Vi ser Calvin ”Megatron” Johnson på omslaget och många nya förändringar.

Du backar tre steg och kollar ned längs planen. Det är 30 sekunder kvar på klockan och ditt lag ligger två poäng bakom. Det är fjärde och sju. Du behöver ett lyckat spel för att du ska kunna mjölka ned klockan och sparka in de där sista tre poängen. Polaren sitter bredvid dig i soffan och ser ut som att han redan har börjat dricka på den där ölen ni spelar om. Du ser din vassaste receiver korsa planen med sin försvarare långt bakom sig. Ett litet leende hinner sprida sig över ansiktet innan du trycker in knappen och ser bollen lämna din quarterback. Men vad händer?!?! En linebacker gör ett magiskt ”sidglid”, hoppar en meter upp i luften och slår ned bollen i marken. Du tror inte att det är sant och kastar kontrollen i golvet.

Exemplet ovan är ett av de små irritationsmoment som EA Sports har tagit hand om till nya Madden 13. 120 kilo tunga linebackers kommer inte längre att hoppa som volleybollspelare. Inte heller kommer spelarna att kunna fånga bollar eller reagera på spel när de tittar åt andra hållet. Men förutom den här typen av buggfixande så är det mycket som är helt nytt i Madden 13.

Känslan av söndag

Ett tema i Madden 13 är att utvecklarna har försökt skapa känslan av att spelaren tittar på en tv-sändning. Jim Nantz och Phil Simms från CBS välkomnar dig till matchen och grafiken har gjorts om för att påminna om den som vi ser på matchdagen. Man har också satsat en hel del krut på att hitta något unikt med varje match som kommentatorerna kan prata om. Nyckelspelare att lyfta fram, till exempel. Det blir mer firande efter en touchdown och lite mer personligt. Victor Cruz kör sin lilla salsadans och Tim Tebow går ner på ett knä.

Uppgraderad grafik

Man kan ju förvänta sig att grafiken ska uppdateras och det har den. Man har jobbat mycket med ljuset och att det ska falla på ett trovärdigt sätt. Spelarna ska tackla och fånga bollen på fler olika sätt. Spelet ska innehålla nya kameravinklar och ge lite nya möjligheter om man vill kolla på en repris, till exempel. Något som jag tycker ser jäkligt snyggt ut är att man har lagt till så kallad ”motion blur”. Det betyder att spelarens kropp blir en smula suddig när han springer i full fart. Det här syns inte tydligt när man spelar men det ger en känsla av att ögat inte riktigt hinner med i varje rörelse och får det att se lite mer äkta ut.

Det nya ”Connected careers”

Det här är det som är helt nytt med Madden 13. Och det som verkar mest intressant. Det är också rätt oklart vad det egentligen är. Men det beror främst på att det är ett så brett koncept att det är svårt att förklara kort vad det handlar om. Tidigare kunde man spela det som hette ”Franchise mode” i vilket man tog över ett lag och i stort sett skötte allt. Man tog ut laget, byggde ut arenan, scoutade och draftade spelare och spelade matcherna. Det fanns också ett annat läge där man kunde skapa sin egen spelare och sen följa honom genom hans karriär. I Madden 13 har man slagit ihop dessa två lägen, och utvecklat dem, till det som nu kallas ”connected careers”.

När man startar det här läget får man välja om man vill kontrollera en spelare, antingen en nuvarande eller genom att skapa en ny, eller om man vill spela som tränare. Väljer man tränare så kommer det sedan att se ut ungefär som det gamla ”franchise mode”. Som en individuell spelare ska du uppfylla dina ”mål” och belönas med poäng som du kan använda till att utveckla din spelare. En högre draftad spelare har högre förväntningar på sig, och så vidare. Poängen blir väldigt intressant om man spelar som tränare. Då har man möjligheten att fördela de individuella spelarnas poäng så som man önskar. Därför kan det löna sig att spela den där backup-quarterbacken på bänken så att han får erfarenhet och utvecklas.

Man har också jobbat en del med draften för att ge de nya spelarna lite mer personlighet. Varje år kommer ett gäng spelare ha en egen historia som berättar hur han har tagit sig till det stadiet i sin karriär. Allt för att göra det hela lite mer realistiskt.

Självklart kommer man att kunna spela det hela online. Och det är här som det börjar låta riktigt skoj. I en enskild ”fotbollsvärld” så kan ett gränslöst antal spelare och tränare samexistera. Självklart kan man ju inte kontrollera samma spelare/lag. Men om då en ”spelare” ska möta en ”tränare” så blir det så att den ena personen kontrollerar hela sitt lag medan den andra bara springer runt med sin safety eller vad det nu kan vara. Vilket låter rätt roligt.

Spelet kommer någon gång i slutet av augusti.

Madden 13 i bilder

















Ray Lewis bjuder på lite motivation

Nyheter

To Top