Ikväll tar Atlanta Falcons emot Green Bay Packers hemma i Atlanta, Georgia. Men trots superstjärnor som Aaron Rodgers, Julio Jones, Matt Ryan mf.l är risken stor att det alla får stå tillbaka för dagens kanske verkliga huvudperson. Falcons nya arena. Mercedes Benz Stadium.
När det bygs arenor i USA sparas det inte på krutet. Varje ny arena är alltid störst, bäst och vackrast på just sitt sätt. Ur ett svenskt perspektiv är det alltid lite svårt att förstå hur mycket pengar och energi som läggs ner i dessa skrytbyggen, men samtidigt förväntar vi oss det här av våra amerikanska vänner. Någonstans är det byggen like dessa som definierar Amerika för många av oss utomstående.
Arenan påbörjades i maj 2014 och sägs ha kostat ca 13 miljarder kronor. Ett belopp som kan jämföras med Friends Arena i Stockholm som gick på knappa 3 miljarder. Men vad får man då för 10 extra miljarder? Det allra mest spektakulära med konstruktion är arenans tak som öppnar sig likt en kameralins och kan regleras lite efter behov. Precis under denna öppning gömmer sig arenans andra höjdpunkt. En böjd skärm som går i en cirkel runt hela öppnningen i taket, och mäter ca 18 meter i höjd, och 335 meter i bredd. En mycket imponerande teknisk pjäs som garanterat kommer fånga alla åskådare intresse.
Vidare har arenan utrustats med ca 1800 WiFi-punkter samt extra mobilantenner. Allt för att möta upp den moderna idrottsbesökaren, som allt mer vill ha det precis som hemma. Att exempelvis inte kunna följa sitt fantasylag, eller dela upplevelsen med sina vänner online, är otänkbart idag. Arenorna måste möta upp dessa krav. Annars stannar folk hellre hemma och följer matchen på sin egen 60-tums TV.
Sen var det då det här med maten som av någon outgrundlig anedningen alltid är det som sprider sig först i media när det kommer till nybyggda arenor. Även här handlar det i grund och botten om att göra det så bekvämt för kunden som möjligt. Exempelvis kan vi notera att Mercedes Benz Stadium härmar sin nybyggda kollega i Kalifornien (49er,s Lewi´s Stadium) på så vis att man även här satsat på öl. Både vad gäller kvantitet och kvalité. Falcons gamla arena Georgia Dome hade totalt 30 ölkranar medan den nya arena har 1264 stycken, innehållande allt från det stora märkena till mer lokala bryggerier.
Vad gäller mat finns det även en massa restauranger att tillgå. Mest anmärkningsvärt är att snabbmatskedjan Chick-fill-A har etablerat sig på arenan. Ett drag som låter tämligen självklart om det inte vore för att restaurangkedjans ägare är djupt religiös och alltid håller stängt på söndagar. De ansvariga för arenan har dock lovat att det skall gå att få tag på kyckling genom någoon av de andra 23 restaurangerna på arenan.
Slutligen var det då det här med namngivningsrättigheterna av arenan som såldes till tyska Mercedes-Benz. Tack vare det här kommer det således finnas två arenor som bär biljättens namn. Dels Mercedez-Benz Superdome i New Orleans, samt det här nya skrytbygget i Atlanta, Georgia. Självfallet är det lite tråkigt när bolagen sätter namn på arenorna, men det är trots allt pengar som styr vår värld, och någon måste i slutändan betala notan. Dessutom skall inte vi svenskar säga något om namngivning efter hur det sett ut i Allsvenskan de senaste åren. ”Falcon alkoholfri Arena” i Falkenberg, bidrar visserligen med en kul ironisk referens till dagens bygge, men kan trots allt vara det absoluta lågvattenmärket även på en global nivå vad gäller namngivning.
Matchen mellan Packers och Falcons börjar 02.30, natten mot måndag för de av er som är sugna på att se mästerverket. Tills dess bjuder vi på lite bilder från arenan genom nedanstående filmer.