Klassiska Miami Hurricanes är tillbaka i toppen. En dominant 41-8 seger mot tredjerankade Notre Dame gör att vi nog kan slå fast att anrika The U åter är att räkna med. Lagets resa till toppen har anförts av deras försvar och symbolen för det blixtsnabba försvaret har varit en tung guldlänk. The turnover chain.
Vad är då denna guldkedja för något? Varje gång någon i laget ser till att sno bollen från motståndarna får spelaren i fråga en tung guldkedja med ett bländande safirprytt Miami ”U” hängd runt halsen. Kedjan är nästan en meter lång och väger 2,5 kilo. Den glittrande dyrgripen har hamnat i centrum för den resa till toppen som Miami gjort denna hösten och blivit en snackis som garanterat kommer få se sina efterapningar (andra lag har liknande saker för sig men ingen har blivit lika omtalad).
Det var den defensive koordinatorn, Manny Diaz, som under sommaren kom på idén med att ta fram något som motiverade spelarna lite extra. Diaz lämnade över sitt önskemål till juveleraren AJ Machado, även känd som the king of bling bland de många nfl-spelare han har som kunder. När ordern kom in till Machado var den gamle Miami-spelaren och nfl-stjärnan Vince Wilfork i butiken och han ska ha varit med som rådgivare i hur kedjan skulle vara representativ för ”The U”. I augusti var kedjan färdig och den gjorde debut i fjärde kvarten vecka ett, när Malek Young med sin interception stod för Miamis första defensiva turnover för året. Kedjan bländade alla som såg den.
”Literally, i was at a loss of words. I was like, ’That’s the most enormous, gaudy thing I’ve seen in my entire life.’ But it’s supposed to be larger than life. That’s what it’s for.” Joel Rodriguez, Director of player development on defense
Kedjan har den historiska swag och attityd som programmet gjort sig känt för, den är iögonfallande och kan bara bäras av ett framgångsrikt lag. Att en drygt 15 år lång torka på framgångar fått sitt avslut med kedjans inträde är riktigt häftigt. Den har fått spelare, fans och gamla hjältar att sluta sig samman och de positiva vibbar som vibrerar runt The U känns som början på en framgångsrik period. Hemmamatcherna har varit högljudda publikfester där alla vill vara med. Under lördagens möte mot Notre Dame var det gamle superstjärnan Ed Reed som presenterade kedjan för publiken och drog igång en stämning som fick hela södra Florida att skaka. På arenan ses mängder av replikas av kedjan och t-shirt industrin har inte varit sen att haka på trenden. En handlare berättar att han sålde turnover chain-tröjor för $200´000 under det första dygnet han hade dem till försäljning.
Now that’s how your earn #TurnOverChain Bandy #Pick6 #TheU 27 #BeatND 0 #NDvsMIA #CatholicsVsConvicts pic.twitter.com/l7qRx34Vg8
— #TheU INSIDERS (@CANEINSIDER) November 12, 2017
Spelarna erkänner att de lyfts av kedjan och att den motiverar dem. Lagets DB Michael Jackson har tagit på sig kedjan vid fyra tillfällen och sa detta till ESPN. ”It’s amazing. We’re like, ’Who’s going to get the turnover chain this week? No matter what happens, no matter what time in the game, we all want that chain. I know everybody else in the country wants that thing.”. Det blir intressant att se hur långt kedjan kan bära Miami. När Play off-kommittén släpper sin nästa ranking på tisdag är obesegrade The U garanterat med bland topp 4 i landet.
https://twitter.com/Canes_Video/status/927894673712173056
Kedjan har fått en egen låt av Miami rapparen SoLo D.