Förra året fick vi in en ny spelare bland TV-kanalerna, när Twitter snodde åt sig rättigheterna till torsdagsmatcherna (”TNF”, Thursday Night Football). Idén var spännade, men genomförandet tyvärr sämre. I år får vi istället se en ny konstellation när Amazon slår sina påsar ihop med NFL.
Det blir Amazon, som genom sin tjänst ”Prime”, kommer sända torsdagsmatcherna till hösten. Affären som offentliggjordes igår sägs ha kostat Amazon 50 miljoner dollar. En anmärkningsvärd siffra på många vis. Framför allt eftersom Twitter endast betalade 10 miljoner dollar för motsvarande paket ifjol. Tittar man närmre på avtalet blir det ganska snabbt uppenbart varför prislappen gått upp i år.
För det första skall vi poängtera att även Amazon handlat ”billigt”. TV-bolagen som sitter på rättigheterna till samma matcher, fast i det reguljära TV-nätet, har betalat långt mycket mer för sina rättigheter. Anledningen till att Amazon har fått betala fem gånger mer än vad Twitter gjorde, ligger i den lilla detaljen att de inte tänker sända matcherna gratis. När matcherna upphandlades ifjol hade NFL med ett litet ”poison pill” i form av att matcherna skulle sändas kostnadsfritt till alla världens fans. Ett tilltag som visserligen uppskattades av oss fans, men som självfallet skrämde bort många aktörer från förhandlingsbordet. Amazon och Facebook sades exempelivs ha erbjudit NFL mer pengar än Twitter, men vägrat gå med på ”gratis-kravet”.
Vad innebär det då att Amazon tar över? Twitters ansats med NFL-relaterade tweets som rullade jämte matchen var visserligen intressant i tanken, men föll ganska platt i praktiken. Förutom att bildytan minskades ner, låg tweeten ibland före matchen vilket gjorde att de avslöjade utgången på spel i förväg. Med Amazons intåg får vi förhoppningsvis en aningen mer proffsig produktion. Amazon Prime producerar idag mängder av TV-program och serier och bör vara mer rustade för att ge sig in i TV-kriget om sporträttigheterna än vad Twitter var.
För de sportfans som endast letar efter ett sätt att se på NFL är troligtvis Amazon inget direkt alternativ. Men om man lyfter blicken en aning och ser på Amazon som ett brett TV-paket, med film, serier och idrott, är det onekligen så att gårdagens tillskott av NFL stärker deras portfölj. För 8.25 USD/månad (75 SEK) börjar deras underhållningspaket bli ganska intressant. Personligen räcker det inte för att övertala mig just nu, och troligtvis inte heller gemene amerikan som troligtvis redan har matcherna i sitt ”vanliga TV-utbud”. Men det är inte nödvändigtvis just nu som Amazon behöver vinna, utan 2022. Då löper TV-rättigheterna för NFL i det reguljära TV-nätet ut, och vad skulle då hända om Amazon, Apple eller Facebook går segrande ur en sådan upphandling? Då kan vi snacka om att att kartor ritas om. Fram tills dess handlar egentligen allt om att positionera sig, och i år är det således Amazons tur att testa formatet.